Megcélzott szakterület
A távközlés, az informatika és a média konvergenciája a szolgáltatások körének bővülését, és azok egységes hálózaton történő megvalósítását teszi lehetővé. A szolgáltatások kiterjednek a tartalomkezelés teljes folyamatára (tartalom-előállítás, tartalomszervezés és szerkesztés, tartalomterjesztés, archiválás). A korszerű médiatechnológia, a műsorszolgáltató és cserélő rendszer digitális, elosztott, tartalom-infrastruktúrára épül, interaktív és gyorsan változik. A tartalom multimédia (hang és videófolyam, kép, adat, szöveg) formátumú.
A szakirány célkitűzése a médiainformációs rendszerek szolgáltatásainak tervezéséhez és megoldásához szükséges technológiák és eszközök megismertetése, valamint beágyazása az üzemeltetési, jogi szabályozási és gazdasági környezetbe.
Megszerezhető kompetenciák
A TMIT oktatási-kutatási kompetenciája kiterjed a tartalom — továbbítás — megjelenítés folyamatának műszaki kérdéseire, felölelve a különféle tartalmak (hang, kép, videó, szöveg, adat, dokumentum, multimédia, stb.) informatikai eszközökkel való kezelésének és hálózati elérhetőségének kérdéseit.
A szakirányban megismerhető kompetenciaterületek: tartalomkezelés, információkeresés és -feltárás, szöveg- és adatbányászat, média-adatbázisok, metaadatrendszerek, multimédia információs rendszerek, médiabiztonság.
A megszerezhető ismeretek is ezekhez a témakörökhöz kapcsolódnak, különös hangsúllyal a következőkre:
- Médiatartalom-kezelő rendszerek (tartalom menedzsment rendszer (CMS); szemantikus Web).
- Tartalom-elemzés (szöveges dokumentumok osztályozása; multimédia indexelés és visszakeresés).
- Web- és e-szolgáltatások (üzleti intelligencia).
- Ember-gép interfész (beszéd, vizuális, taktilis interfész).
- Döntéstámogatás a médiainformatikában (vásárlóikosár-elemzés).
Szakirány tantárgyak
A szakirányhoz öt darab előadás + gyakorlat (tehát nem labor, önálló labor) jellegű tantárgy tartozik. Ezek — a főbb témaköreikkel együtt — a következők:
-
Döntéstámogatás a médiainformatikában ,
(vitmm225) ,
TMIT
A médiainformatikai rendszerekben alapfeladat a nagy adat-állományokban való keresés, kutatás, feltárás (pl. adat- és információkeresés, rejtett össze-függések felkutatása). A tantárgy célkitűzése az...
-
Ember-gép interfész ,
(vitmm224) ,
TMIT
A tantárgy célja megismertetni a hallgatókkal a vizuális és beszéd interfész technológiákat az ember-gép kapcsolatban (HCI: Human-Computer Interface). A tantárgy keretén belül a részletesen...
-
Médiatartalom-kezelő rendszerek ,
(vitmm138) ,
TMIT
A tárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókat a korszerű médiatartalom-kezelő rendszerek jellemzőivel, az igények oldaláról kiindulva, s alkalmassá tegye őket ilyen rendszerek koncepcionálására,...
-
Tartalomelemzés ,
(VITMM139) ,
TMIT
Napjainkban a különböző formátumú (szöveges, képi, audio, video) elektronikus tartalmak számának rohamos növekedésével kiemelt fontosságúvá vált a tartalmak hatékony feldolgozás, amihez...
-
Web- és e-szolgáltatások ,
(vitmm132) ,
TMIT
A tantárgy célja az üzleti informatikai rendszerek működésének és felépítésének, valamint tervezésének és haszonelemzésének bemutatása. A tantárgy bemutatja, hogy a tanult informatikai eszközök (pl....
Kötelezően választható tantárgyak
A mintatantervnek megfelelően a képzés elvégzése során három darab kötelezően választható tantárgyat kell teljesíteni. A tanszékünk által meghirdetett kötelezően választható tantárgyak aktuális listája itt található.
A következő kötelezően választható tantárgyak kapcsolódnak leginkább a szakirányhoz:
-
Webadatbázisok és -szolgáltatások fejlesztése ,
vitmm269 ,
TMIT
A tárgy célkitűzése, hogy egyetemi előadások és gyakorlatok keretein belül a hallgatók behatóan tanulmányozhassák a korszerű webtechnológiai eszközök működését, felépítését úgy, hogy egy önálló...
-
Adattárházak és alkalmazásaik ,
vitmm329 ,
TMIT
A tantárgy célkitűzése, hogy egyetemi előadások keretében a hallgatók behatóan tanulmányozhassák az adattárházak valamint a gyakran rá épülő üzleti intelligencia alkalmazások legfontosabb elemeit. A...
-
Multimédia biztonság ,
vitmm371 ,
TMIT
A tantárgy elméleti és gyakorlatban is alkalmazható ismereteket nyújt a multimédia biztonságról. Elméleti alapokat, módszereket és eszközöket mutat be a médiatartalom védelmére és titkosítására,...
-
Infokommunikációs rendszerek teljesítményelemzése ,
vitmm325 ,
TMIT
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék azokat a modern elemzési technikákat a szükséges elméleti háttérrel együtt, melyekkel a modern infokommunikációs hálózatok analízise és tervezése...
A következő három tantárgy egymással kapcsolatos, ezek felvételét együtt ajánljuk. Ezek szintén kötelezően válaszhatónak számítanak, de mellékszakiránynak, pontosabban Kognitív infokommunikáció mellékszakiránynak nevezzük, mert egy témát járnak körül:
-
Információ-ábrázolás ,
(vitmm272) ,
TMIT
A tantárgy célja, hogy áttekintse az információ-ábrázolásban használt klasszikus és modern modellezési technikákat és koncepciókat egészen Hilbert sejtésétől kezdve. Megalapozó matematikai tudást...
-
Kognitív infokommunikáció alkalmazásai ,
(vitmm336) ,
TMIT
A tantárgy nem konvencionális kommunikációs csatornákkal foglalkozik. Ezek a csatornák elsősorban arra szolgálnak, hogy az emberek robotokkal vagy számítógépes rendszerekkel és adathalmazokkal...
-
Kognitív informatikai modellezés ,
(vitmm335) ,
TMIT
A kognitív informatika a tudományterületein történt szemléletváltozására támaszkodik. Az elmúlt évtized során a fenti tudományterületeken számos új, a korábbi eredményekkel sokszor szembenálló...
Szakirány laboratórium
A szakirányhoz két labortárgy tartozik. A konkrét mérések listája megtalálható az ide tartozó tantárgyak honlapján:
-
Médiarendszerek laboratórium ,
(vitmm227) ,
TMIT
A tantárgy célja egyrészt a szakirány elméleti tantárgyaiban tanított ismeretek gyakorlati ismeretekkel történő kiegészítése, másrészt a mérnöki gyakorlatban használt eszközök és módszerek készség...
-
Médiatartalom és -biztonság laboratórium ,
(vitmm307) ,
TMIT
A tantárgy célja egyrészt a szakirány elméleti tantárgyaiban tanított ismeretek gyakorlati ismeretekkel történő kiegészítése, másrészt a mérnöki gyakorlatban használt eszközök és módszerek készség...
Önálló labor, TDK, Diplomatervezés
Önálló munkához változatos, évről évre megújuló témákat kínálunk. Néhány tématerület a kínálatból, a teljesség igénye nélkül: Szövegbányászati feladatok; Elektronikus kereskedelem, e-banking; Aukciós portálok szolgáltatásai; Adatbányászati módszerek, algoritmusok; Webfelületek kialakításának biztonsági kérdései; Portálmenedzsment felületek tervezése, kialakítása; Médiatár fejlesztés.
A legfrissebb témakiírások, valamint a kapcsolódó tantárgyakra vonatkozó információk megtekinthetőek itt.
Az érdeklődő hallgatóknak lehetőségük van tanszékünkön TDK dolgozatot is írni akár az önálló laborhoz, illetve szakdolgozathoz választott témában, akár egy másik témában. Bővebben erről a TDK oldalunkon tájékozódhat.
Szabadon választható tantárgyak (TMIT)
A tanszékünk által meghirdetett, e szakirányhoz is ajánlott szabadon választható tantárgyak aktuális listája itt található.
Szakmai gyakorlat
A diploma megszerzésének feltétele a mérnök informatikus MSc képzésben a szakmai gyakorlat elvégzése. A tanszékünk gondozásában végezhető szakmai gyakorlatról bővebben az alábbi oldalon olvashat:
Továbbtanulási lehetőség a doktori képzésben
A mesterképzésüket befejező hallgatóknak lehetőségük van doktoranduszként csatlakozni a tanszékünkhöz. Bővebben erről a lehetőségről a doktori képzésünk lapján olvashat.