A FameLab versenyre konzulensem, Dr. Vicsi Klára hívta fel a figyelmemet, mivel tudta, hogy fontos dolognak tartom a tudománynépszerűsítést és az áltudományok elleni küzdelmet. A tudománykommunikáció egy nehezen megfogható terület, hiszen nem egyértelmű hogyan kell egy tudományos eredményt a laikusok számára érthetően és szórakoztatóan bemutatni. Ugyanakkor nagyon fontos ezt a feladatot elvégezni, hiszen ez a módja annak, hogy több ember gondolja azt, hogy a siker kulcsa a tudományban rejtőzik, valamint, hogy a tudomány mindenkié.
A tudománykommunikáció nem a szakmai törzsanyag része, az egyetemi évek alatt csak érintőlegesen tudjuk magunkat e területen fejleszteni, szabadon választható tárgyak során. A FameLab abban segített, hogy erről a területről tanulhassak. A versenyen három perc állt rendelkezésre egy összetett tudományos terület közérthető tálalására.
Egy három perces előadásnál fontos a tartalom felépítése. Az elején jó, ha van valami, amire a hallgatóság tud asszociálni, ha van valami, amivel azonosulni tud, ami felhívja a figyelmet. Ennek az egyik legjobb módja, ha történetbe foglalva, vagy közérthető hasonlattal tálaljuk a témát. Fontos, hogy a tudományos tartalom, amit az ember el akar mondani az szakmailag pontos legyen, ebben szerencsére a Műszaki Egyetemen elsajátított tudásanyag és szakmai igényesség elegendő muníciót biztosított. Ebben a konzulensem is sokat segített az évek során és közvetlenül a verseny előtt is. A közönség szempontjából elengedhetetlen, hogy a tartalom érthető legyen, ezért mellőzni kell a szakzsargont és egy nagyobb képet érdemes kommunikálni, nem érdemes belemerülni a részletekbe.
A FameLab felhívta a figyelmemet arra, hogy a laikus közösség megszólítása mennyire fontos, de ugyanakkor nehéz feladat. Valóban szükséges megtalálni azokat az arcokat, akik hitelesen és közérthetően tudják közvetíteni a tudomány álláspontját. Hogy én lennék-e erre egy megfelelő ember? Azt nem tudom, ez idővel kiderül. Mindenesetre sikerült néhány kommunikációs technikára szert tennem, ami segíthet a jövőben jobban érvényesülni. Sok érdekes és értékes embert ismertem meg, és a publicitás sem jön rosszul, az egyetemnek sem.
Részletes cikk: http://www.bme.hu/hirek/20190516/Muegyetemi_doktorandusz_nyerte_a_FameLa...