Ember-gép interfész

Alapadatok
Neptun kód: 
vitmma11
Gazda tanszék: 
TMIT
Szak: 
BME-VIK Villamosmérnöki szak
Kapcsolódó szakirányú képzés: 
Szint: 
MSc - Mesterképzés
Típus: 
Szakirány-/specializációtárgy
Érvényesség: 
tervezett
Tárgyfelelős: 
Célkitűzés: 
A tárgy célja megismertetni a hallgatókkal a vizuális és beszéd interfész technológiákat az ember-gép kapcsolatban (HCI), külön hangsúlyt fektetve az intelligens környezetekben (város, otthon, munkahely) működő alkalmazások és szolgáltatások személyre szabott, hely- és környezetfüggő interfészeire. A tárgy keretén belül részletes bemutatásra kerülnek a felhasználói interfész elemei, a szoftver-ergonómia alapelvei, a szoftverek ergonómiai szempontból történő kiértékeléseinek módszerei. Az elméleti témakörök ismertetésével párhuzamosan gyakorlatok keretében is feldolgozzuk az anyagot. Ezenkívül a hallgatók gyakorlati feladatok megoldásával igazolják a témakörben szerzett jártasságukat. A kurzus végére a hallgatók megtanulják a felhasználói interfész tervezéséhez, teszteléséhez, minősítéséhez szükséges alapelveket, hogy azt majd gyakorlatban is alkalmazhassák a későbbi munkájuk folyamán.

A tantárgy tematikája:

1. Bevezetés

  • Alapfogalmak, definíciók

2. Ember és környezete közti modalitás típusok

  • Beszéd interfész
  • Vizuális interfész
  • Taktilis interfész
  • Multimédia HCI
  • Interfész modalitások együttes kezelése és szinkronizálása
  • Beszédinterfész
  • Beszédkommunikáció

3. Vizuális interfész

  • Iteratív tervezés alapelvei
  • Iteratív tervezés módszerei

4. Felhasználói interfész technikák

  • Irányelvek
  • Aranyszabályok a tervezésben
  • 5. Felhasználói interfész alapelvek és példák
  • Menürendszer
  • Szöveg dialógus
  • Grafikus interfész
  • Interfész a weben
  • Dialógus rendszerek
  • Intelligens környezet

6. Felhasználói interfész mobil eszközökön

  • Általános alapelvek
  • Operációs rendszer-függő kérdések
  • Modalitás-függő kérdések

7. Tervezési irányelvek (design guidelines)

  • Fókuszcsoport módszer
  • Conjoint analízis
  • Design space analízis
  • GOMS modell

8. Honlapok használhatósága

  • Különleges felhasználói felületek (pl. multimédia, groupware)
  • Mindenki számára használhatóság (W3C WAI)

9. Felhasználói interfész kiértékelés

  • Kiértékelés kritériumai
  • Kiértékelési eljárások

10. Intelligens környezetek

  • Hely- és környezetfüggő interfészek
  • Alkalmazkodás egyéni igényekhez

11. Felhasználói interfész esettanulmányok